måndag 27 maj 2024

Livorno

Hamnstaden Livorno ligger bara tre mil sydväst om Pisa, 1h 20 min tågresa från Firenze. När vi klev av tåget på Livorno Centrale så bröt solen igenom molnen och sen var det sol i dagarna tre.

Från Wikipedia: Livorno som 1421 kom under Florens styre var fram till 1500-talet en obetydlig hamnplats. Då skapade huset Medici starka befästningar, stora hamnanläggningar och gjorde staden till frihamn. 1593 blev Livorno en fristat för förföljda judar och protestanter, och proklamerades 1691 som fri och netutral stad. Livorno fick en betydande handel på Levanten och beundrades av 1700-talets upplysningsmän och liberaler som idealbilden av en porto franco. Dess fristadsrättigheter upphävdes 1868.

Ingen av oss visste någonting om Livorno sen tidigare, så det var lite av en chansning att åka dit. Men stan överträffade förväntningarna (som var oklara), mycket charmig! De enda sevärdheterna var två gamla fort, men stan i sig var en slags sevärdhet. Bemötandet från lokalbefolkningen och servicepersonal var ovanligt trevlig för att vara i Italien, det var en snäll stad! Från hamnen går det upp kanaler in i stan. Varje morgon kom fiskeflottan in med färska skaldjur och fiskar, som också dominerade menyerna på restaurangerna. Men märkligt nog åt jag en av de absolut bästa biffar (Tagliata di Manzo) jag någonsin fått lyckan att sätta tänderna i på Incarne Ristorante Macelleria, en av få köttrestauranger. Till det supermöra och till perfektion grillade köttet dracks det en sanslöst bra Barolo. Ren och skär lycka! ALLT jag åt i Livorno var vansinnigt gott.

Fortezza Vecchia (gamla fortet)

Fortezza Nuova (nya fortet)

Cattedrale di San Franscesco

Vårt utmärkta hotell hade en härlig inomhuspool som vi fick ha för oss själva ett par gånger

Hemgjord färsk pasta aglio e olio med pinfärska råa gambas

Vin Santo e cantucci

Vårt hotell i mitten

En av många aperol spritzar som slank ner

Friterad polenta med köttfärsröra

Bra grejer!

Den gudomliga tagliatan

Pisa och Firenze

Ett år efter resan till Piemonte var min längtan till Italien stor igen. Jag behöver nog komma dit minst en gång om året känns det som. Den här gången blev det tre dagar i Pisa/Firenze och tre dagar i Livorno. Vi landade i Pisa ganska sent, så det fick bli en övernattning där. På morgonen blev det en kort promenad i Pisa för att beskåda det lutande tornet innan vi tog tåget till Firenze, där det regnade lite till och från. Men temperaturen var behaglig hela tiden, 18-22 grader, ganska lagom för att traska omkring i en stad. Inför den här resan hade jag pluggat lite italienska, det gjorde att det blev lite roligare! Ännu en gång lämnade jag systemkameran hemma och fotograferade bara med iPhonen.

Pisa, floden Arno, som även rinner genom Firenze

Pisa

Efter en dryg timmes tågresa kom vi fram till Firenze och Ponte Vecchio

Vildsvinssalami

Sanslöst god gratinerad tryffelgnocchi på (välförtjänt) hypade Osteria Santo Spirito, där vi fick köa ett bra tag för att få bord, men det var det värt! Förutom gnocchin blev det även en rejäl Bisteca Fiorentina.