onsdag 28 december 2011

Djurgårdsstaden och Fotografiska

Idag åkte jag upp till Stockholm och träffade kamrat Hasse, mer känd som Slottsträdgårdsmästaren, för att gå på Fotografiska. Innan vi åkte till museet så ville Hasse åka ut till Djurgårdsstaden för att ta en bild på en blommande murgröna till sin blogg, så det gjorde vi. Jag vet inte hur många gånger jag varit på Djurgården, men många är det. Ändå blev jag helt överrumplad av kvarteret bakom Gröna Lund, som alltså kallas Djurgårdsstaden. Jag har helt enkelt aldrig varit där och sett dessa fantastiska gamla byggnader. Men det har Hasse. Inte nog med att han och hans bror i årtionden skötte om trädgårdarna vid de gamla kulturhusen på Söder, de var även på Djurgården och skötte om trädgårdarna! När murgrönan var plåtad åkte vi till Fotografiska där vi bland annat och framförallt beskådade Nick Brandts fantastiska bilder från Afrika. Ni kan se en del av bilderna här: http://fotografiska.eu/Museet/Utstaellningar/On-This-Earth-A-Shadow-Falls

Trädgårdsbloggare in action


 De vissnade stockrosornas paradgata i Djurgårdsstaden


Jag börjar antagligen bli gammal, för jag har börjat fascineras av gamla dörrar...








 Bara den här smörgåsen var värd inträdet! Den var inte den billigaste smörgås jag ätit, men definitivt en av de godaste. Tjälknöl med gudomliga picklade grönsaker och dijonaise på en surdegsbrödskiva.


Om vi inte hörs innan lördag så önskar jag er nu ett Gott Nytt År!!!

1 kommentar:

Lairama sa...

Fotografiska är ett paradis :)

Jag vill önska er ett riktigt riktigt gott nytt år!
En liten nyårsönskan från mig är att vi ska hinna ses under året.

Krama och pussa C från mig!