tisdag 29 juli 2014

Lofotenresa - Nu bär det av hemåt

Vår vidare plan var att göra en avstickare från E6 och åka upp till ett litet gruvsamhälle som heter Sulitjelma och ligger nära ett känt fjäll med samma namn. Vi tog oss dit, via flera blöta, länga och ganska läskiga tunnlar och ringlande bergsvägar, men vände så fort vi kom fram. Det var hysteriskt mycket bromsar däruppe, gick inte att vara ute... Istället körde vi tillbaka och fortsatte söderut  en bit längs E6 till en stor och mycket vacker gratis ställplats söder om Fauske där vi övernattade. Innan  dess hade vi kört igenom Narvik där vi tänkt stanna, men det såg så jäkla tråkigt ut att vi bara körde igenom. Efter övernattningen utanför Fauske körde vi söderut mot Mo i Rana. E6 är väldigt brant på sina ställen och bilen hade svårt att orka uppför backarna utan att nästan börja koka i hettan. Det var en vacker men jobbig väg att köra. Höjdpunkten, ur alla aspekter, var att köra över Saltfjället. En högalpin miljö som gjorde starkt intryck på oss.

Vi hade tänkt stanna till i Mo i Rana också, men precis som i Narvik såg det så tråkigt ut att vi bara körde igenom. Vi körde över gränsen till Sverige ovanför Hemavan. Efter tips i en förträfflig Samekonst-affär (Trolltrumman) i Tärnaby övernattade vi på en rastaplats två mil söder om Tärnaby.

Dagen efter körde vi ned till Östersund där vi ställde bilen på en gratis parkering avsedd för husbilar precis vid Storsjöns strand inne i centrum. Efter en stillsam promenad i stan och ett par glas vin med utsikt över Frösön däckade vi i husbilen. Värmen började ta ut sin rätt nu...

Sista natten på den här resan tillbringades på Orbadens camping mellan Järvsö och Bollnäs. Det drog in regnmoln och vi fick en befriande skur efter två veckor tropisk värme.

Minnesplats för slaget om Narvik

Rolle åker färja

Stina åker färja

Rastplats strax söder om Fauske

Saltfjellet

Naturum i Hemavan

Ställplats vid sjö ett par mil öster om Tärnaby