fredag 22 september 2017

Florens

Lördagen den 9 september gav vi oss iväg på en efterlängtad resa till Italien och Kroatien. Planet skulle gå från Arlanda kl 17 och sedan landa i Pisa kl 20. Från Pisa skulle vi ta oss till Florens med tåg och förhoppningsvis kunna checka in på hotellet vid 22-tiden. När vi kom till flygplatsen visade det sig att planet skulle bli en halvtimme försenat. Lite frustrerande eftersom vi då skulle komma till hotellet väldigt sent. Men om vi då vetat hur det kommande dygnet skulle bli så hade vi varit rätt nöjda med 30 minuters försening! När vi kom fram till Pisa så hade det brakat loss ett präktigt åskoväder med så mycket blixtar att vi inte kunde landa. Så vi låg och cirkulerade i luften i ett par timmar och väntade på bättre väder. Till slut höll bränslet på att ta slut så vi flög till Venedigs flygplats istället. På marken i Venedig fick vi ingen gate och de ville inte ta emot oss! Så vårt plan tankades och sedan återvände vi till luftrummet utanför Pisa och började cirkulera igen medan vi tittade på blixtspektaklet från luften i förhoppning om att ovädret skulle dra vidare så vi kunde landa. När klockan började närma sig midnatt och blixtrandet inte hade upphört bestämdes det att vi skulle flyga till Rom istället! Så efter mycket om och men checkades vi in på ett hotell i närheten av Vatikanstaten kl 4 på natten/morgonen. Efter några timmars sömn valde vi sedan att ta en taxi in till Roms tågstation Termini för att åka till Florens med snabbtåget (det tog 1 1/2 timme). Så kl 15.30 på söndageftermiddagen checkade vi in på vårt hotell, ca 18 timmar försenade. Men då hade vi å andra sidan sett både Forum Romanum och Colosseum i Rom... :) Väl framme i Florens hade vi några underbara dagar där. Jag tog dessvärre inte några matbilder med riktiga kameran, de togs med mobilen och finns på instagram...

Vi bodde på utmärkta och prisvärda hotellet Florence Old Bridge som vår kompis Hasse tipsat om. Deras fantastiska takterass bjöd på härliga vyer till frukosten! Dessutom ligger det oerhört centralt alldeles intill Ponte Vecchio.

I mitten av bilden (som är tagen från trädgården Boboli) ser man vår frukost-terass

Palazzo Pitti, den sanslöst mäktiga familjen Medicis officiella residens

Kyrkan Santa Croce, där bland andra Michelangelo och Dante ligger begravda

Kampanilen och Domen

Vi gick in i den stora trädgården Boboli som bjöd på fina vyer från sina kullar

En liten bråkdel av alla vespor/skotrar som fanns i stan

Några buddistmunkar som fotar med sina smart phones

Vi åt de godaste pizzorna någonsin på en liten oansenlig pizzeria. De hade bara Margerita, Marinara och Napoli. Vi tog en Margerita och en Marinara.