söndag 2 februari 2020

Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden

Vi var lite nyfikna på två av Stockholms nya bostadsområden, Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. Så när solen kikade fram förra lördagen passade vi på att ta en långpromenad. Arkitekturen är kanske inte av den typen som jag själv skulle välja att bo i, men jag måste säga att båda områdena är bättre än jag föreställt mig.

Först tre bilder från Söder. Trappan från Bellmansgatan upp till den trevliga Fredmansgatan.


Bellmansgatan norrut


Pampiga Södra latin


Det ena av de två Norra tornen i Hagastaden.





Från Hagastaden promenerade vi via Vanadislunden till Norra Djurgårdsstaden i Hjorthagen för att titta på de nybyggda husen där. Här en bild från Vanadislunden.


Norra Djurgårdsstaden


De gamla gasklockorna


Kanske det snyggaste Systembolag jag sett. Utbudet var fantastiskt stort och bra, synd att det ligger på fel sida av stan.


Rostigt järn och trä verkar vara på modet just nu





Tittar man åt andra hållet så är det ren idyll

1 kommentar:

Hasse Wester sa...

Kul att ni besökte de nya områdena i Stockholm. Norra Djurgårdsstaden följer jag och besöker platsen flera gånger varje år, mest för att se hur parker och gårdar utformas och vilka växter som används, men även för se den oftast galna arkitekturen. Det känns som om arkitekterna har fått leka precis hur de vill, utan att skapa någon som helst harmoni. Självklart har Gert Wingårdh placerat något som sticker ut. Det röda huset ser bara ilsket ut tycker jag. Men det är mysigt att gå utefter Husarviken och som du säger så finns idyllen på andra sidan. Systembolaget har jag ännu inte besökt, men jag ska absolut göra det så fort som möjligt! Det blir en vårvandring nästa gång i området. Norra tornen ser jag från Brommanästet, men har också stått nedanför. Inte direkt vackra dessa byggnader heller. Men arkitektur ska väl inte vara vackert förstår jag...