måndag 5 juni 2023

Piemonte, dag 4. Tryffeljakt

Fjärde dagen i Piemonte hade jag anmält mig till en utflykt där vi letade tryffel tillsammans med hunden Lila och hennes husse. Det blev en fin promenad med massor av spännande information om tryffel och tryffeljakt (de kallar det så). Eftermiddagen tillbringades hos en liten vinodlarfamilj i Barolo-distriktet. De bjöd på resans godaste mat och härligaste viner. Vi fick testa sammanlagt sex olika viner, varav två Barolo's från 2015. Härifrån köpte jag med mig några flaskor. På kvällen var det "galamiddag" på hotellet.


Min utsikt från hotellrummet. Den var storslagen hela tiden, men på torsdagen hade det klarnat upp mer än tidigare under veckan och plötsligt dök alperna upp i fonden. Storslaget!





























La figlia, il papa och la mamma bjöd på mat och viner i världsklass!








Pappan slog en gudomlig zabaione som serverades till en hasselnötskaka











En riktig guldgruva...








På kvällen bjöds det på ett dignande antipasto/aperitivo-bord före middagen. Den fina flygeln i loungen fick fungera som temporärt bord.


Tryffelpasta


Lammracks med kronärtskocka


Choklad i tre former


Inga kommentarer: