söndag 2 september 2012

Fotografiska, Strömholm och Strindberg

I går skulle C ha sprungit tjejmilen, men varken hon eller jag hade någon större lust att hänga på Gärdet i regn och rusk i flera timmar så vi gick på Fotografiska istället och tittade på den nyöppnade utställningen med Christer Strömholms bilder. Han var/är en av våra största fotografer genom tiderna, men för en Lundell-fan som jag är han kanske mest känd för att ha hyrt ut sin stuga i Vita bergen till Ulf Lundell under en period på 70-talet. I den stugan skrevs delar av debutromanen Jack. Christer Strömholms son Joakim är f.ö. Jonny i Jack. Förutom Strömholm-utställningen så såg vi även utställningen med Strindberg-bilder (både med och av). Mycket sevärt!

Vi parkerade bilen uppe på Fjällgatan, precis ovanför Fotografiska


Jag är fascinerad över att de kan vända de där enorma fartygen på så liten yta...


En Slottsträdgårdsmästare betraktar en gripande(!) bild...





Vi avslutade besöket med en sväng upp till restaurangen där de bl a har mycket goda smörgåsar. Den här gången blev det en ansjovismacka för min del. 


Jag hade gärna lagt upp några bilder med de utställda fotona som jag tog men är osäker på hur det funkar med upphovsrätten. Här är dock en länk till Fotografiska med några av Strömholms bilder: Strömholm på Fotografiska



Inga kommentarer: