måndag 20 juni 2016

Siljan runt

Helgen ägnades åt en biltur runt Siljan och besök på Carl Larsson-gården i Sundborn. Makarna Carl och Karin Larssons hem slutar aldrig fascinera mig, det är så speciellt. Hemtrevligt, unikt, genomtänkt och varmt. Det enda som stör mig är att det heter Carl Larsson-gården, då Karin Larsson satte minst lika mycket prägel på den som Carl. Dessutom tycker jag att Karin var en intressantare person än sin världskände man. Hon var ju multibegåvad och konstnär ut i fingerspetsarna. Hennes tyger, kläder, mönster, möbler och tavlor, som fortfarande känns moderna, är helt fantastiska. Medan jag tycker att Carl Larssons konst är ganska tråkig... Men det är ju min högst personliga åsikt.

På väg till Sundborn såg vi en skylt till Hildasholm, gården som Axel Munthe gav till sin fru Hilda i morgongåva, så vi svängde in där och gick en sväng i parken. Ett väldigt speciellt ställe som vi måste besöka igen!


Vy över Siljansnäs från Björkberget i regn och rusk







Dalahästarnas hemby Nusnäs


I Nusnäs var det Amazon-träff eller nåt...


Vi bodde på det förträffliga hotellet Villa Långbers i Tällberg. Rekommenderas starkt, oslagbart läge och bra på alla vis!

















Hildasholm




















Carl (och inte minst Karin) Larsson-gården


Jag kunde inte bärga mig utan bröt mot fotoförbudet med att ta EN bild, mitt favoritrum i Larsson-gården


Carl Larsson-gården heter egentligen Lilla Hyttnäs. Granngården heter Stora Hyttnäs och där hittar man ett orört bergsmanshem. Vi hann inte gå på guidad visning den här gången men ska åka upp igen och då måste det bli av. Ganska speciellt med en stor agavekaktus på gården!


Inga kommentarer: