fredag 18 maj 2018

Tyresö slott och Groens malmgård (från insidan!)

Min gode vän Hasse, Slottsträdgårdsmästare emeritus, och jag tog en sväng ut till Tyresö slott i den dallrande sommarvärmen. Vi strosade runt i parken och tog en fika på Notholmen. På hemvägen stannade vi till vid Vita bergen för att Hasse ville fotografera tulpanerna där. Av en händelse upptäckte vi att det var öppet till Groens trädgård. Det är inte så vanligt att det är det, så min lycka var total! Jag går förbi där ofta, har tagit bilder med kameran uppsträckt över det höga planket. Men nu fick jag äntligen komma in.

Tyresö slott


Hasse kollar bildresultatet


Ängsbräsma (erkänner villigt att jag vet det bara för att en fd slottsträdgårdsmästare berättat det för mig...)


Mäktig bädd av gullvivor





Sagolikt vackert med alla dessa träd och buskar som blommar nu








Vad de här gula blommorna heter har jag dessvärre glömt, men fina är de!


Groens malmgård








Det här lilla gulliga huset ut mot Malmgårdsvägen går jag förbi minst ett par gånger i veckan, roligt att få se det från framsidan!


Sist en bild på mitt underbara lilla barnbarn Nike

1 kommentar:

Hans Wester sa...

Det var verkligen en skön sommardag, precis som din bilder visar!