söndag 12 maj 2019

Mellan hägg och syrén, Tea ligger i vattnet igen

Efter en hel del slit, ett kärt besvär dock, har Tea kommit i sjön! Dan och jag har ägnat rätt många timmar nere på båtklubben på Långholmen under vintern och våren åt att renskrapa, slipa och lacka överbyggnaden. Vi har även bytt ut fönsterrutorna. De sista veckorna blev det rätt intensivt för att hinna få allt klart till sjösättningen. Vi valde samma tätningsmetod som förra året - två paket margarin från Lidl (kostnad 18 kr) gjorde Tea tät och sjösättningen helt odramatisk. Det finns en del jobb kvar att göra på båten, men nu är det ingen tidspress längre. Så nu finns det tid för annat, som t ex de efterlängtade promenaderna med kameran över axeln! I går tog C och jag en sväng runt mitt östra Söder för att möta våren. På kvällen åt vi middag på mitt favoritlokus på Söder, Lennart Hoa hoa Dahlgrens sköna kvarterskrog Lokes på Bondegatan. Skön "retrostil", rimliga priser, härlig atmosfär och utmärkt service.


Lördagspromenad. Vi börjar precis utanför min port, korsningen Katarina Västra Kyrkogata och Tjärhovsgatan där det här härliga vackra trädet står inne på brandstationens gård och lyser upp tillvaron.





Det blir daggmask till middag idag också...


Katarina kyrkogård är en riktig liten oas


Det doftar hägg!


Det här får nog bli de sista bilderna på Mäster Mikaels gata på ett tag, men den är ju så härlig...





Briggen Tre kronor är ett underbart inslag i stadsbilden nuförtiden. De seglar med henne väldigt frekvent. Här fotad från Ersta.


Kvastmakarbacken





Kajsas i Vitabergsparken har öppnat för säsongen





Fortfarande blommar tulpanerna


De här blommorna förbryllar mig. De ser ut som gullvivor men kan ju inte vara det...


Hundrafemtielfte bilden på Sofia kyrka...

2 kommentarer:

Hasse Wester sa...

Nu har jag missat din blogg ett tag eftersom du hade så långt uppehåll ett tag. Härliga bilder som vanligt och blomman som du tyckte liknade gullviva heter Sibirisk nunneört.

PJHiller sa...

Tack Hasse! Sakta men säkert lär jag mig namnen på fler blommor, tack vare dig! Ja, det var rätt intensivt arbetande med Tea så fotandet och bloggen fick stryka på foten under en period, men nu ska de förhoppningsvis komma inlägg med tätare mellanrum. :)