söndag 26 maj 2019

Syrenvandring

I lördags gick vi en tretimmarspromenad på Söder för att njuta av syrenblomningen.

På Rosenlundsgatan har man gjort ett provisoriskt övergångsställe i naivistisk stil...


I Helgalunden såg vi de vackraste syrenblommorna på hela promenaden








På Katarina Bangata var det loppis


Vid Nytorget





Skånegatan


Ännu en gång - den lilla stugan i Vita Bergen där Ulf Lundell skrev stora delar av romanen Jack


Sofiaskolan med Barnängens koloniområde i förgrunden


Cinderella på väg in till hamn. Det är en tragikomisk upplevelse att befinna sig på Stadsgårdskajen när folk väller ut från den där båten vid 15.30-tiden varje dag. Många riktigt packade personer, vinglande, kämpande med sina taxfree-stinna packningar. Ingen vacker syn, men ganska underhållande... 


Vad i hela friden är det för träd som har såna här partyblommor, någon slags kastanj?


Lotsgatan


Anna Lindhagens täppa, en liten oas mellan Fjällgatan och Stigbergsgatan, strax intill Sista styverns trappa





Det här huset mellan Kapellgränd och Tjärhovsgatan är nästan lite spöklikt med sin skyddsduk


1 kommentar:

Hasse Wester sa...

Tack för fina söderbilder i syrentider Per! I år blev det ingen syrenvandring på Söder för min del, efter 14 års bloggande och väldigt många södersyrenvandringar, gjorde jag ett uppehåll i år. Men när jag ser dina fina bilder så ångrar jag mig...