måndag 16 mars 2020

Guldbron och solskenspromenad i coronakaoset

Hela världen blev plötsligt upp och ner när det här nya coronaviruset slog ner som en bomb! Vi kommer naturligtvis att ta oss igenom det här, men kostnaderna blir enorma, på olika plan. Jag har stort förtroende för den svenska Folkhälsomyndigheten och är övertygad om att experterna där ger vår regering bästa tänkbara vägledning i den balansgång mellan åtgärder som nu måste vidtas för att plana ut smittspridningen. De flesta av oss kommer smittas av det här viruset, förr eller senare. Allt handlar bara om att försöka sprida ut antalet smittade under en längre period så sjukvården hinner med.
Jag skulle ha åkt upp till Luleå och hälsat på min dotter F till helgen, men den resan är tyvärr avbokad pga corona. Annars är jag relativt lyckligt lottad i den här situationen. Jag har ett arbete som inte påverkas så mycket av viruset och jag kan jobba hemifrån. Men jag lider med alla som drabbas hårt av arbetslöshet och konkurser! Mycket är upp och ner, men livet måste gå vidare. För många går det vidare med hysteriskt mycket toalettpapper hemma i förråden! Det där irrationella hamstrandet av toalettpapper är fullkomligt obegripligt...

Efter den långa resan från Kina, kraftigt försenad pga för hård vind så kom äntligen fartyget Zhen Hua 33 med sin last, den s.k. Guldbron, till Stockholm. Det kändes som ett högtidligt historiskt spektakel. Jag satt på första parkett i mitt arbetsrum på Skeppsbron. Det här var sista dagen som vi arbetade på kontoret på ett tag framöver. Dagen efter började vi arbeta hemifrån.





Tog en bild från Katarinahissen på väg hem från jobbet också


I lördags var det strålande solsken, så det blev en härlig långpromenad längs Årstaviken och sedan vidare via Stadsgården upp på Stigberget, över till Katarinaberget, Mosebacke. Vätskepaus med underbart god pizza på nyöppnade Giretto.








I solen och i lä var det riktigt vårvarmt





Den tyska lilla Ubåt 33 som hjälpte till när Slussenbron flyttades från fartyget till pontoner


Nu har Zhen Hua lämnat bron och Stockholm


Sankt Paulsgatan 11

Inga kommentarer: