söndag 19 juni 2011

Vita bergen

Idag blev det en sväng upp till Stockholm och då passade vi på att ta en liten promenad i Vita bergen i regnet. Jag hade gärna haft med min kompis Slottsträdgårdsmästaren som guide genom parken (han jobbade som trädgårdsmästare i Vita bergen en gång i tiden), men det får väl bli en annan gång.

Jag säger alltid att jag inte kan tänka mig att bo i Stockholms innerstad, men det är ju inte riktigt sant. Ge mig ett förstahandskontrakt på ett av kulturhusen i/runt Vita bergen och jag kommer att bli söderkis, jag lovar! Det är lite svårt att begripa att denna idyll var ett av Stockholms allra fattigaste områden på 1800-talet. Här bodde föresten Ulf Lundell i en liten stuga några år i början av 70-talet medan han skrev på romanen Jack. Han fick hyra (låna?) stugan av sin polare Joakim Strömholms far, Christer Strömholm, en av Sveriges mest kända fotografer. På den tiden var det väl bara handplockade "kulturknuttar" som fick hyra de där husen. Jag vet inte hur det är idag. Hysteriskt vackert är det i alla fall...






Äsch då, inte hade det behövts... Men tack ändå!


Sofia



Annars är det en sorgens dag. "Big Man" Clarence Clemons har dött, i sviterna av en stroke. Clarence var saxofonist i The E Street Band. Han började spela med Bruce Springsteen 1971 och var en av Bruce's allra närmaste vänner. Här kommer en videosnutt från 1978 med det kanske mest kända saxofonsolot av Clarence:

1 kommentar:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Fint att se söderbilder hos dig Per. Vi får ta den där södervandringen en annan gång. Nästa helg kommer jag att vandra runt hela ön.