lördag 23 juli 2011

Alesjaure-Sälkastugorna

Vandringen mellan Alesjaure och Sälkastugorna är lång, ca 25 km. Men det gick bra. Den tredje dagen hade vi kommit igång ordentligt, benen traskade på av sig själva och ryggsäcken kändes inte lika tung. Man vänjer sig helt enkelt. När vi började vandra var det molnigt men uppehåll. Regnet kom någonstans strax innan vi gick förbi Tjäkjastugorna. Uppe vid raststugan i passet, som är den högsta punkten på hela Kungsleden, 1150 möh, fick vi lite snöblandat regn. På andra sidan Tjäktjapasset, nere i Tjäktjavagge, hade vi uppehåll större delen av vägen men det blåste rejält, då och då blåste det till så att man förflyttades lite i sidled och vacklade till. Strax innan vi kom fram till Sälkastugorna blev det riktigt busväder med stormvindar och ösregn. Vår plan var att tälta hela veckan, men när vi trötta, blöta och frusna kom fram till Sälkastugorna gjorde jag "misstaget" att titta in i en stuga. Där eldade de i kaminen och värmen slog emot mig när jag öppnade dörren, så det blev stuga den natten. Med tanke på att det snöade på natten och blåste så att tillochmed stugan skakade, så var det nog ett klokt beslut. Vi delade rum med ett ungt par från Ludvika som vi sen träffade på lite då och under resterande vandring och nere vid Keb.








Det var många renar i området. Dagen innan vi kom till Alesjaure hade det varit kalvmärkning vid rengärdet/samevistet där.


Vi stötte på ett par fjällabbar som antagligen hade ungar i närheten och verkade missnöjda med att vi gick förbi för nära. Jag kan ju tycka att det var lite korkat att lägga boet så nära Kungsleden... När jag tog den här bilden var fågeln bara ca tre meter från mig!


Det här är jag. Bilden är tagen av C.





Tjäktjapasset





Vi gick in i den lilla rast/säkerhetsstugan i passet och lagade lunch och värmde oss en stund. Utanför var det snöblandat regn. Medan vi satt i stugan kom det förbi en stor flock renar som drevs över passet av hojtande samer.


På andra sidan passet möttes vi av den här pampiga synen över den breda och vackra Tjäktjavagge (vagge betyder dal på samiska)


Sälkastugorna. Vi pratade en hel del med stugvärdarna där, som var ett par från Eskilstuna. Mycket trevliga människor.

Inga kommentarer: