tisdag 17 juli 2012

Kungsleden

Från Tarfala gick vi via Kebnekaise fjällstation ut till Kungsleden för att ta oss upp till Abisko. Vädret var molnigt men ganska lagom varmt för vandring. Vi fick lite regn på kvällen vid Sälka, men annars var det uppehåll tills vi precis kommit över Tjätjkapasset (som var grymt brant och jobbigt att ta sig över söderifrån)  på fredagen då det började småregna. När vi närmade oss Alesjaurestugorna ökade regnet i intensitet och ett två dygn intensivt regnande började. Regnet ökade på snösmältningen och sjöarna svämmade över, de vanliga jokkarna (bäckar/forsar) tilltog i omfång och kraft och det bildades massor med nya jåkkar längs med fjällsidorna. De sista två nätterna sov vi i stugor, och det var vi inte ensamma om. Varenda stuga var överfull med trötta och blöta vandrare. Pga alla vad som måste göras hade alla blöta kängor. När det började regna packade jag ner kameran i ryggsäcken och där blev den kvar, det var liksom inte läge att plåta mer i det vädret som blev...


Tältplats en bit väster om Kebnekaise fjällstation


Frystorkad färdigmat är oftast rätt äcklig eller bara smaklös, den här var god!


Det var riktigt häftiga låga moln på fredagen.








Vy från den vackra (men ganska jobbiga) genvägen över Singitjåkkas västra fot från fjällstationen mot Sälka


Tjäktjavagge norrut


Kebnekaisemassivets västra branta klippsida genom Guobirvaggi


Strax söder om Sälkastugorna











Det var otroligt skönt att få komma in i en stuga i Alesjaure och torka

2 kommentarer:

Lai sa...

Vad häftigt det verkar med fjällvandring! Jag förstår verkligen att ni har gjort det här flera år. Någon gång i en avlägsen framtid när jag inte har småbarn ska jag också göra det (går det att ta sig fram med rulla
tor?).

Har jag förresten sagt att jag älskar dina bilder? Så skarpa och krispiga och otroligt insprirerande. Får nästan lust att ta fram kameran som ligger och ruttnar i skåpet.

Ha det bra och hälsa Stinas matte.

PJHiller sa...

Rullator kan vara svårt, men vi har sett bl a en krökt gammal gumma som knappt tog sig framåt för egen maskin komma släpandes på Kungsleden, stödd mot en stor käpp. Det handlar bara om vilja! :)

Roligt att du gillar mina bilder. Jag önskar dock att jag hade ditt bildseende och fantasi, det inspirerar mig! Var vänlig och ta fram kameran ur skåpet och börja lägga upp lite bilder på bloggen igen!