tisdag 17 juli 2012

På väg mot Tarfalastugan

C och jag drog till fjälls en vecka i år också. Den här gången hade vi två huvudmål, Tarfaladalen och Nallostugan. Till Tarfala kom vi men Nallo hoppade vi över pga det trista vädret som gjorde att vi ändå inte hade sett något av den vackra utsikten däruppe. Så förutom turen upp till Tarfala, som blev veckans höjdpunkt, gick vi samma etapper på Kungsleden som förra året fast åt andra hållet.

Vi flög upp till Kiruna tisdagen 10 juli, tog en taxi direkt från flygplatsen till Nikkaluokta för att komma igång så tidigt som möjligt eftersom vi skulle ta oss ända upp till Tarfalastugan samma dag. Det blev totalt ca 25 km, varav de sista 7 km från Elsas bro upp till stugan är riktigt branta och ganska tuffa med tung packning. Vi gick i sol och värme och var helt slut när vi kom upp.

Här är vi nästan framme vid Elsas bro, där man antingen viker av mot Kebnekaise fjällstation eller går rakt fram upp mot Tarfala. Redan här såg vi att det var ovanligt mycket snö kvar på fjällsidorna.
Tuolpagorni med Singichåkka bakom mitt i bilden.

Bitvis ringlar sig den smala leden fram på ganska "luftiga" ställen och man tänker lite extra på var man sätter fötterna...

Efter ett stort stenras 2009 tvingas man gå förbi de här klippblocken. Lite småtrixigt med en tung ryggsäck på ryggen.

Det första av otaliga snöfält som vi fick gå över. Men det här var nog det brantaste.

Nu börjar vi närma oss Tarfalastugan. Mitt i bilden ser man Halspasset. En vanlig väg upp för klättrare som bestiger Kebnekaises nordtopp, som finns strax till vänster utanför bild. Glaciären under är Storglaciären, där man hittat mycket vrakdelar efter Herculesplanet som kraschade in i Kebs västra klipvägg tidigare i år.