måndag 8 april 2013

New York - Gatubilder

New York har tagit min själ, jag älskar stan! Den största sevärdheten i NYC är stan i sig själv, att gå på gatorna och njuta av pulsen, alla olika typer av människor, larmet och stojet, de gula taxibilarna, mängden affärer och matställen, byggnaderna, mm mm gör att det aldrig blir slentrian, aldrig tråkigt. Men förutom i kvarteren kring Times Square och E 34th Street, där turisthorderna är horribla i antal, upplever jag inte att det är en stressig stad. Folk tar det ganska lugnt och de flesta är trevliga och hjäpsamma. 

Så här kan man ju också klä sig för en dag på stan, har aldrig tänkt på det själv...


En av alla hjälpsamma poliser som gör Midtown till ett extremt tryggt och säkert område





Jazzband som uppträdde på gatan vid Metropolitan Museum


Allt är ju inte myspys och trevligt, det finns enormt mycket fattigdom och misär också, där som överallt annars...


Williamsburg, Brooklyn


Akrobater från The Bronx som uppträdde i Washinton Square Park


De där akrobaterna var rätt långrandiga med mycket snack mellan "tricken", så jag förstår att en del somnade...


Tunnelbanemusikant


Harlem, en fantastiskt vital stadsdel med mycket folk på gatorna och skön atmosfär.


Harlem


Den svenske stjärnkocken Marcus Samuelssons restaurang i Harlem. Vi åt en helt gudomligt god Mac & cheese till lunch där. Rekommenderas starkt om du åker till New York!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder Per och jag längtar verkligen till den där stan!

PJHiller sa...

Tack Hasse! Du skulle älska New York. Vi gick genom parken The Highline, där det nu bara fanns några krokusar som blommat ut, men framåt vårkanten måste det vara otroligt vackert med alla blommor och växter. Det kan nog vara något för dig!

Anonym sa...

Highline är något jag verkligen vill se. Det är ritat av Piet Oudolf, du vet han som fick bilder av mig till hans hemsida. Han befinner sig på mässan nu i helgen också!