fredag 26 juli 2013

Runt Långholmen och en delikat fika

I dag åkte vi upp till Stockholm igen och tog en promenad runt en holme, den här gången Långholmen. Av någon outgrundlig anledning hade jag aldrig varit där tidigare. Har åkt förbi broarna dit hur många gånger som helst, men aldrig åkt över... Långholmen överaskade! Vilken grön oas, som en lunga mitt i stan! Underbara promenadstigar runt hela ön och ett fantastiskt trevligt och bra café - Stora Henriksvik (som vi fått tips om av den förträfflige Slottsträdgårdsmästaren). Det gamla fängelset tyckte jag däremot inte var så mycket att se.Vi gick först runt hela holmen och åt sedan lunch/fikade (rökt lax med pepparrotskräm på surdegsbröd samt smarriga kakor) i solgasset och den hysteriska värmen, 28-29 grader. Långholmen med Stora Henriksvik var en riktig höjdare, så hit kommer vi återvända många gånger!

Reimersholme på andra sidan kanalen
DSCF1322


Västerbrons fäste, kanske inte mitt förstaval av plats att sola på. Men den här killen och hans kamrater tycktes trivas...
DSCF1332


DSCF1338


Stora Henriksviks café och trädgård
DSCF1350


Jag brukar vara en skötsam gäst som ställer undan min bricka efter mig. Den här gången på det garanterat vackraste "brickstället" jag sett!
DSCF1343


DSCF1358


DSCF1361

Inga kommentarer: