onsdag 31 juli 2013

Utsikter över Siljan

C och jag tog en tripp upp till Dalarna och åkte ett varv runt Siljan. Vi startade i Leksand och körde medsols. Första stoppet blev Naturum på Björkberget ovanför den idylliska byn Siljansnäs. Vi klättrade upp i det 22 meter höga utsiktstornet och slogs av en helt fantastisk utsikt! Vi stannade länge däruppe i tornet innan vi klättrade ned igen och fortsatte upp till Mora där vi gjorde ett stopp till för att titta på Anders Zorngården. Färden fortsatte sedan på norra sidan Siljan via Rättvik till Tällberg, där vi bokat rum på Hotell Dalecarlia. Vi åt en sanslöst god middag och satt sedan ute hela kvällen i "medelhavsvärme" och såg solen sakta gå ned över den stora sjön. Det var en fantastiskt fin dag, mestadel sol och 28-29 grader varmt ända fram på kvällen!

Siljan
DSCF1397


Utsiktstornet vid Naturum på Björkberget ovanför Siljansnäs
DSCF1430



DSCF1429



DSCF1407


Vy över Siljansnäs
DSCF1409



DSCF1438


Hotell Dalecarlia i Tällberg
DSCF1454



DSCF1476



DSCF1462



DSCF1487

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina bilder! Men jag känner ändå en känsla av tråkighet runt Siljan. Är tveksam till min septemberresa där. Kanske blir Mälaren runt i stället. Men som sagt...ljuvliga bilder!

PJHiller sa...

Ja, jo, det kanske är något tråkigt över trakten. Men samtidigt så är det ju väldig, väldigt vackert. Sen tycker jag att besöket i Carl Larssons Sundborn och den guidade turen i deras hem var värt resan bara den!

Anonym sa...

Ok kompis...då funderar jag ett varv till!