måndag 5 augusti 2013

Ulf Lundell i Vadstena

Som sagt, i lördags var vi i Vadstena för att se Ulf Lundell med band spela. Jag har ju sett en hel del Lundell-konserter sen 1979, en del av dem oförglömliga. Lördagens konsert var helt OK, men inte en av de bättre. Hur mycket jag än respekterar och gillar Lundell måste jag säga att det har gått lite tomgång i liverartisten Ulf Lundell. Det är lite för mycket känsla av "en dag på jobbet" för att jag ska gå igång på det. Det här var nog sista gången jag såg honom live, om han inte ger sig ut på en akustisk turné eller hittar på något annat som kan få lite nytt liv i konserterna. Missförstå mig rätt, det var inte dåligt, antagligen bättre än det mesta som levereras från svenska scener i sommar. Bandet, som hängt med rätt länge nu, är sanslöst duktiga och tighta efter galet många spelningar ihop och kan spela det mesta i Lundells repertoar med kort varsel. Men i ärlighetens namn så är de rätt tråkiga, det finns inte mycket dynamik och karisma. Med ett lysande undantag - trummisen Andreas Dahlbäck, han skulle möjligen själv vara en god anledning att gå på en Lundell-konsert! Jag tror att Lundell kan ha mycket kvar att ge som musikartist, men då måste han bryta mönster och förnya sig. Han har, i mina ögon, blivit en av de andra "allsångsledarna" som turnerar landet runt och ger föreställningar på rutin. Inget fel med det (alla måste ju gå till jobbet), men det är inget för mig.

För min del hade Ulf gärna kunnat stryka ett par låtar till förmån för mer mellansnack. Han har en hel del bra att säga och han gör det med skön humor och mycket välformulerat! Jag var inte på någon av spelningarna på Cirkus i förra veckan, men jag läste nyss ett par citat från mellansnacket där som är rätt roliga:

Om Österlen: ”Det är invaderat av 60-taggare som åker nedcabbat och leker St Tropez. Men det blir vackert där i september igen.”

Om ”Lotta på Liseberg”: ”It’s a horror movie! Det är rena skräcken.”

Lundell är en av de största artister, författare och poeter vi haft i det här landet, det tycker jag fortfarande, tro inget annat!


<DSCF1608



DSCF1579



DSCF1577



DSCF1578



DSCF1599



DSCF1610



DSCF1621

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker precis som du! Om det blir en unplugged-konsert i framtiden så hänger jag på låset!

Anonym sa...

...och jag tyckte bättre om när han såg ut som en jultomte!