måndag 28 februari 2011

Rom - en stenhög

C, F och jag åkte på en weekendresa till Rom fredag-söndag och tittade på sten och åt mat. I Rom finns all slags sten i alla former man kan tänka sig. För mig är Rom sten och gudomligt god mat. Det är dock svårt att föreställa sig att dagens romare skulle vara ättlingar till de romare som var stora filosofer, erövrade stora delar av världen, byggde akvedukter och vägar av sten. För numera är det inte mycket som fungerar smidigt. Det är mycket köande och väntande och kaos. Charmigt en stund, sen blir man lite trött på det. Men då kan man alltid gå iväg och titta på sten någon annanstans, för det finns sten överallt i hela stan. Här kommer ett axplock av de dryga 500 bilder jag tog.

Jag lägger upp fler bilder efterhand. I det här inlägget är det fokus på sten. ;)

Man kan göra en kvinna av sten och stänga in henne bakom galler

Ett favoritanvändningsområde i antika Rom var att göra meningslösa stenpelare. eller så släpade man dit dem från Egypten...

 Fontäner görs lämpligen av sten

 Sörjande moder med Jesus i knäet gör sig bra i sten. Michelangelos "Pietá" i St Peterskyrkan

 Jösses, här är det mycket sten på samma bild. Viktor Emanuel-monumentet till vänster.

Klassisk stenprodukt - trappa. Just den här står på Peterskyrkans tak.

Ja, vad säger man, sten som tak

 Stenvägg med skuggor. Jag, F, C

 Stenbro över Tibern

 Colosseum, en rejäl stenhög









Här snackar vi gamla stenar, på Forum Romanum. Palatinen är vacker, men ska man uppskatta stenarna på Forum Romanum måste man nog vara fantast.

 En rejäl stenfontän är aldrig fel

 Fåglarna i Rom gillar sten



Kupolen över Pantheon är nog den mest imponerande stenbyggnationen i Rom, enligt mig

 Undrar om vårt golv skulle hålla för detta antika stenbadkar

Fula gubbar i sten är lite ovanligare...

Sten lämpar sig mycket bra som underlag för en liten tavla. Sixtinska kapellet.

 Naturligtvis duger det även till en takmålning, även detta Sixtinska

Inga kommentarer: