torsdag 3 februari 2011

Solnedgångar och semesterminnen

När jag satt i bilen på väg till jobbet i morse och gjorde av med minst en liter spolarvätska på 20 minuter, drabbades jag av den Lundellska känslan att man inte kan bo i det här landet under vinterhalvåret. Det är för deprimerande med mörkret och slasket. Jag petade in Omaha i CD-spelaren och lyssnade på Pissväderspolska för att riktigt frossa i eländet, och började spåna på om det inte vore läge att lära sig italienska och flytta ner till Sicilien om några år...

Solnedgångsbilder är rätt vackra, om än lite tjatiga.

    Bommersvik vid sjön Yngern

                           
Nedanstående bilder är från september 2009 när hela familjen var på semester i den urgamla staden Cefalú på Siciliens nordkust. Vilken vacker stad, vilken fin strand, vilket klart vatten och framförallt vilken sanslöst god och enkel mat!! Den grillade svärdfisken på Le Chat Noir och husets pasta (kostade 5 euro och var bland det godaste jag någonsin ätit) på La Brace är matminnen för livet. Cefalú är främst en turistort för italienare från fastlandet och på helgerna kommer folk uppifrån bergen ner till stan, så det är en ganska genuin atmosfär. Alltså inte så många packade engelsmän, dryga tyskar, nyrika vulgära ryssar eller gapiga svenska småbarnsfamiljer... ;)






2 kommentarer:

Emma sa...

Åh, nu saknar jag Sicilien till döds!

PJHiller sa...

Samma här, vi måste åka dit igen! Vi ses på lördag, då ska vi äta plankstek. :)