måndag 31 januari 2011

En missad bild är INTE också en bild...

I eftermiddags var jag med på en brandskyddsutbildning på nya jobbet som jag börjar på om en månad. När vi stod ute på gården och övade på att släcka bränder med brandsläckare och filtar, så kom det en havsörn glidande mot oss över ägorna. Det var otroligt pampigt. Örnen tycktes segla mot oss för att se vad vi höll på med. Precis när den flög rakt över oss på låg höjd så stod jag inte med kameran redo för en kanonbild, istället hade jag en yllefilt i händerna!! Jag räddade i alla fall övningsplåtgubben från svåra brännskador.... Örnen försvann ur sikte. Men jag fick höra att den kommer flygande samma rutt flera gånger varje dag, så någon gång borde jag kunna fånga den på bild.

Här är en bild som visar vad som händer om man häller 1 dl vatten på brinnande rapsolja, vilket alltså är en dålig idé.

2 kommentarer:

Jan-E sa...

Som jag minns min ungdoms brandutbildning var det R-L-S som gällde:

1) Rädda
2) Larma
3) Släcka

Noterar att du numera följer den informationssamhälletillpassade F-B-R-L-S-sekvensen:

1) Fotografera
2) Blogga
3) Rädda
4) Larma
5) Släcka

Du har helt enkelt evolverat till en äkta bloggare!

ps. Mellan punkt 2 och 3 är det förberett för T, F och TA (Twittra, Fejsbook:a och Tipsa Aftonbladet).

PJHiller sa...

Vad du skriver är horribelt - jag håller alltså på att för första gången i mitt liv bli lite modern...!