söndag 2 januari 2011

"Du kan inte, kan inte, kan inte ljuga för ett hjärta" (Ulf Lundell)

I hela mitt vuxna liv har jag beundrat och inspirerats av människor som vågar följa sitt hjärta, även om det innebär att bryta mot normer och omvärldens förväntningar. Såna personer är bl a Ulf Lundell och Joakim Thåström, båda har en enorm intergritet och har konsekvent vägrat att inordna sig i ledet och bli underhållningsmaskiner. Båda hade kunnat vara hur folkliga och framförallt rika som helst. Men som Lundell sjöng redan i början av 80-talet: "Jag blir aldrig nånsin din clown".

Bland alla fina julklappar som jag fick för en dryg vecka sen så fanns en fotobok som heter "Värld av is - ett hotat Arktis", text av Fredrik Granath och bilder av fotografen Mireille de la Lez. En fantastisk bok med otroligt fina foton, som handlar om Arktis och dess invånare, framförallt isbjörnarna - hur det ser ut nu och vad som håller på att hända där.

2009 blev Mireille utsedd till Årets Fotograf av Naturvårdsverket. Men innan Mireille blev fotograf på heltid så var hon en ung framgångsrik affärskvinna, VD på ett IT-företag. I en intervju med henne som jag läst sa hon: "Jag kände att det var för lite hjärta i det jag gjorde och ville åstadkomma någonting mer". Så hon klev av karriärståget och blev fotograf istället och kämpar nu med hjälp av sina bilder för Arktis, isbjörnarna och framförallt för att försöka stoppa klimatförändringarna. Denna lilla kvinna, hon är bara knappt 160 cm lång, har levt i Arktis i sammanlagt sex år sen 2001. Så jäkla tuff tjej! Hennes inställning till livet och förmåga och mod att följa sitt hjärta och inte minst hennes bilder inspirerar mig väldigt mycket just nu. Jag vill inte heller låta stålar, normer och andra människors förväntningar styra mitt liv...

Jag har tyvärr inga bilder på isbjörnar men här är några bilder från när C och jag träffade vargarna på Kolmården 2006. Vargar hör egentligen inte hemma på djurparker, men om det kan hjälpa till för att öka kunskapen, förståelsen och toleransen för dessa vackra djur så tycker jag att det är värt att hålla några få i fångenskap.






3 kommentarer:

Anonym sa...

Thåström har varit en av mina favoriter i flera decennier(gillar ju Lundell också såklart, men inte på PJHiller-vis. Är det ens möjligt?)

God fortsättning på det nya året till dig och C.

Fredrik sa...

Rubriken väckte min nyfikenhet, Lundell-diggare som jag är. :)

Ja, "En värld av is" är ett praktverk och utställningen på Riksmuseet är mycket sevärd!

PJHiller sa...

Välkommen Fredrik!

Dessvärre så är utställningen "En värld av is" avslutad sedan länge, enligt museets hemsida. Jag är ganska deppig över att jag missade den, jag "upptäckte" Mireille för sent...