torsdag 23 december 2010

Dessa ägghalvor

Svenska folket älskar ägghalvor med en liten klick majonäs och ett par räkor på! Det som försvinner snabbast på restaurangernas julbord är dessa ägghalvor. Jag förstår ingentíng...

Å andra sidan förstår jag mig numera inte på julborden innan jul överhuvudtaget. Varför äter man julmat innan jul? Varför börjar man inte äta födelsedagstårta 3-4 veckor innan man fyller år? Påskbuffé ett par helger före påsk? Varför betalar man 500 kr för att få trycka i sig abnorma mängder protein i form av köttbullar, prinskorv, sill, lax, ÄGGHALVOR, tunnskuret kött av olika slag och andra rätter (oftast inte ens rätter, det är bara skivat fisk/kött) som är billiga och bara tar några minuter att göra hemma? Varför äter man fisk som först torkats, sedan lagts i lut, sköljer av luten i timmar för att sedan tillagas och bli en tämligen smaklös dallrande geléaktig klump som inte smakar någonting (ALLA som gillar lutfisk säger ALLTID att "det är såsen som är god..."), när man kan äta färsk fisk? Frågorna är många, och blir bara fler ju äldre jag blir.


Jag lägger hellre de 500 kronorna på en välbalanserad trerättersmeny, gjord på fräscha råvaror och med kärlek.

Mina enda "måsten" på julen är julskinkemackor, risgrynsgröt och skumtomtar.

Ikväll kommer min äldsta dotter E och hennes sambo hem för att fira jul hos oss, och de har med sig mitt lilla "barnbarn" Sigge. E flyttade till Stockholm i juni och sedan dess har jag levt i ett trauma, jag saknar henne så mycket! Men man vänjer sig väl, som med allt annat, även om det kan ta tid.

                               "Barnbarnet" Sigge


När jag ändå är i farten så kan jag ju presentera resten av familjen också:

                                Yngsta dottern F, Fifångs norra vik juli 2010
                       
                                Fru IT-kock C, vid foten till Kebnekaise, juli 2010

                                Stina

                               Santoz, tillhör inte familjen men är en mycket god vän

6 kommentarer:

Anonym sa...

Inga julkort har jag skickat i år (precis som om jag brukade göra det)... därför kikar jag in här för att önska hela familjen en riktigt underbar jul utan ägghalvor.
Hälsa allihop!
Kramar Maria

Jan-E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jan-E sa...

Jag anser att skumtomte är det enda ord i svenska språket som SKALL särskrivas. Korrekt skrivning blir alltså:

Skum tomte

...och pluralformen "skumma tomtar" istället för "skumtomtar".

Vänligen
Jan-E

Red Scream sa...

GUUUUD vad jag älskar ägghalvor med kavve/räkor på!!!


...Ok, det där lät lite som din favvo Bldnbll ;-) Men faktum är att jag kan nog lätt trycka i mig ett trettiotal, det är tillsammans med laxen och jansons de bäst på julbordet.

PJHiller sa...

Ägghalvor är gott, men jag betalar inte 500 spänn för att få äta dem! Men krögarna älskar ägghalve- och janssonfrossarna. Det ger en hysteriskt bra köksprocent! :)

Red Scream sa...

I know, 'tis season you've gotta give! ;-)